Výsledky
dnes 26. září

Jachtař Koláček drží vynikající umístění. Co dělá posádkám při cestě přes Atlantik největší potíže?

Vynikající umístnění drží český jachtař Milan Koláček v závodu přes Atlantický oceán. Posádky jsou momentálně na půl cesty mezi Afrikou a Jižní Amerikou. Co jim způsobuje největší komplikace?

koláček
Autor: O2 Sport

Uprostřed oceánu

1 300 mil (2 500 km) zbývá do cíle závodu Transat AG2R. Posádka lodi Fulgur-Evapco ve složení Milan Koláček a Pierre Brasseur se drží na vynikajícím 6. místě. Vedoucí jachty jsou uprostřed Atlantiku, na půl cesty mezi Afrikou a Jižní Amerikou.

koláček

Po prvním týdnu závodu, který se nesl ve znamení silného větru, a tím pádem i rekordních výkonů, se podmínky změnily. Vítr zeslábl a mezi Kanárskými ostrovy, Kapverdami a cílem je oblast bez větru. Absence větru je pro závodního jachtaře horší než bouře. S bouří se dá bojovat, dá se postupovat vpřed. V bezvětří nezbývá, než čekat na vítr.

Ubíjející vedro

Proto je tentokrát cesta do cíle extrémně dlouhá. Vede daleko na jih, obeplouvá bezvětří, stovky mil od ideální trasy. Znamená to plavbu hluboko v tropech, jen necelých 800 mil od rovníku. Ve vražedném vedru, se sluncem přímo nad hlavou.

koláček

Chabé zásoby vody

Vedro je kruté i proto, že před pár dny se startovalo z chladné jarní Bretaně. Organismy závodníků si musely rychle zvyknout na proměněné klima. A je tu ještě jeden faktor. Na normální turistické plachetnici mají jachtaři k dispozici stovky litrů vody. Závodníci kvůli úspoře hmotnosti vezou jen to nejnutnější. Proto si berou jen desítky litrů. Je třeba šetřit. Voda je na pití a na vaření. Na umytí musí stačit 1 litr na osobu a týden. Pro suchozemce nepředstavitelné.

koláček

Obrat znamená mnoho práce a potu

Po dlouhé plavbě bez obratů jsou znovu na čase změny směru. Je nutné plout ještě dále na jih pro vítr. Obrat je v tropickém vedru náročný. Nestačí otočit kormidlem a přehodit plachty. Pro ideální rychlost lodi je nutné dělat více. Veškeré vybavení se musí přeskládat na návětrný bok. V tropickém vedru dvojnásob náročná činnost, která znamená potoky potu po zádech.

koláček

Taktický souboj až do cíle

Největšími soupeři Milana Koláčka a Pierra Brasseura jsou anglická loď Artemis a francouzská Bellocq Paysages. S těmi si to naše jachta nejspíše rozdá o 6.–8. místo. I když ani soupeři vpředu nejsou daleko.

koláček

Aktuální polohu lodí na závodě Transat A2GR je možné sledovat zde!

Přečtěte si také: Tak určitě Ondřeje NOVOTNÉHO: Poslední dobrodružství na světě!

Milan Koláček v talkshow O2 Sport Tak určitě: 

Transat AG2R

Start:  3. dubna 2016 (Concarneau, jižní Bretaň)

Cíl: ostrov St. Barth, Malé Antily

Délka závodu: 3800 námořních mil, cca 7000 km

Foto: Pavel Nesvadba
(red, tz)